Otázky a odpovědi

Kdo jste?

Jsme sdružení (spolek) občanů skládající se z lidí, kteří nesouhlasí se stávajícím projektem a upozorňují na aktuální chyby a nedostatky. Naší snahou je dohlédnout, aby se celý projekt realizoval k maximální možné spokojenosti všech občanů našeho města.

Jsme rádi že Vám není lhostejné jak se vyvíjí naše město a že máte snahu společně s námi věci řešit. Je naprosto jasné, že OBCHVAT JE TŘEBA VYBUDOVAT CO MOŽNÁ NEJDŘÍVE. Mělo by to však být řešení, které vyřeší problémy celého města se stále se zvyšující dopravou a né, že se tyto problémy pouze přesunou na jeho okraj (cca 30 m od obytné zóny). Stejně tak je nanejvýše nutné ochránit naši nově vybudovanou cyklostezku a umožnit její moderní, mimoúrovňové křížení s plánovanou komunikací. Je důležité si uvědomit, že změny lze "relativně lehce" dělat ve chvíli, kdy jsou ještě na papíře projektanta.

Proč se o obchvat zajímáme až teď?

Bohužel je zde problém s historií. Projekt pro obchvat jako takový je vypracován už někdy od 70tých let. Od té doby se jen mluví o tom, že asi nikdy nebude. Že před námi je Náchodský obchvat a o nás se bude jednat až potom. Bohužel se stalo to, že i ti, co věc řešili, se s plynoucím časem odmlčeli. Jenže teď díky automobilce v Kvasinách budou do našeho kraje proudit ohromné investice a tak se dostalo i na Opočno. Dobrá zpráva je, že máme připravený projekt, takže jdeme na řadu jako první. Ta špatná je, že projekt je zastaralý a nemoderní. 

Hlavní problémy:     

1) Obchvat je veden příliš blízko obytné zóně (cca 25m podél Severní ulice a dalších)

2) Nově vybudovaná cyklostezka je křížena úrovňově (maximální možné snížení rychlosti v místě křížení je na 70km/h)

3) Není zde žádné protihlukové opatření pro místo určené pro budoucí rozvoj města (od cyklostezky až po hřbitov)

4) Pokud se neudělají obě etapy, ulice na Olivě bude velmi silně přetížena dopravou.

atd.

Zkrátka projekt byl dobře zpracován před několika desítkami let, ale nehodí se pro dnešní dobu. Bohužel podle všech úředních náležitostí je vše v pořádku. Stačí to však? 

Co lze udělat a co už ne?

To že někdo doma brblá, věci nepomůže. Teď je nejvyšší čas věci řešit a vyřešit. Opočno obchvat potřebuje! Vždyť jde o naše děti, které si v centru města cestou do škol musejí dávat velký pozor na dopravu. Ale přesunout dopravu na okraj města je jen polovičaté řešení a bohužel nevyhovuje všem. Hlavně né těm, kteří bydlí právě v oné okrajové části. Věříme, že dokud se nezačne stavět, vždy je možnost pro nějakou konstruktivní diskuzi a úvahu jak udělat celou věc dobře pro všechny občany našeho města. Určitě nechceme dopustit, aby se věci odehrály tak, jak se stalo zde.  

Jaké kroky se již podnikly?

Vše se odstartovalo v době, kdy se na veřejném zasedání zastupitelstva města Opočna na konci roku 2014 spontánně odsouhlasilo úrovňové křížení cyklostezky. Poté se na stránkách města zveřejnil i skutečný kompletní projekt, který k překvapení velké části obyvatel našeho města né zcela odpovídal územnímu plánu z roku 1995 (obchvat je blíže zástavbě, křížení cyklostezky již není mimoúrovňové, úplně chybí některá, už tenkrát, zamýšlená protihluková opatření a další).

 

Jelikož bylo na stránkách města u publikovaného projektu uvedeno, že celá akce je akcí kraje, tak byl sepsán "Nesouhlas" s věcnými poznámkami a odeslán na zastupitelstvo Královéhradeckého kraje a také na pana hejtmana. Vše bylo doplněno o podpisy lidí z nejvíce zasažené části města (severní sektor). O celé akci bylo průběžně informováno vedení našeho města.

 

Po zákonné lhůtě 30ti dnů nám byla doručena odpověď, že vše je v pořádku. Veškeré náležitosti byly splněny a nevidí zde žádný problém.

 

Bohužel jsme se s takovouto odpovědí nedokázali spokojit a oslovili jsme naše zastupitele i s paní starostkou v čele, jestli by nám v naší věci nepomohli. K naší spokojenosti nám byla přislíbena pomoc a také bylo domluveno, že zástupci našeho sdružení budou přizvání na jednání, která se týkají našeho obchvatu aby mohli fungovat jako kontrolní a poradní orgán.  

 

Teď už jen ukáže čas, jestli je nějaká vůle dělat věci lépe tak, aby byl obchvat města Opočna i pro jeho občany a jejich potomky. Vždyť takto významná stavba vyžaduje velkou péči i pozornost všech našich obyvatel, protože zde bude desítky a dost možná i stovky let.

Co když se obchvat kvůli stížnostem nebude relizovat?

Obchvat Opočna se rozhodně realizovat bude! Vzhledem k rozrůstající se automobilce a její potřebě napojení na nově budovanou dálnici je tento obchvat nutné vybudovat. Díky tomuto nastartovanému rozvoji pro náš region přislíbila vláda v únoru roku 2015 investice, které budou proudit do našeho kraje pro období 2015-2020 o velikosti téměř 3 miliardy korun (3000 mil. Kč). Je už jen na nás, jestli toho dokážeme využít a udělat věci správně.

Rozhodně není nutné se řadit mezi lidi, kteří se bojí cokoliv udělat ve smyslu "hlavně nic nedělejte, konečně snad bude obchvat a auta nebudou jezdit kolem mého domu". Ano, tento problém je nutné urychleně vyřešit, ale ne za cenu nekvalitně navrženého řešení. Přeci vytloukat klín klínem není řešení.

Proč jsme se začali zajímat o obchvat více?

Veřejná vlna nesouhlasu byla nastartována schválením úrovňového křížení pro naši nově zkoulaudovanou cyklostezku. Do té doby si o tom každý povídal jen doma a kroutil hlavou. Vždyť v této moderní době nikoho nenapadlo, že by někdo povolil něco takového. A na to se navazují další věci. Vzhledem k nedodržení územního plánu a posunutí komunikace obchvatu blíže k městu je skutečně zamýšlený nadjezd či podjezd cyklostezky komplikované vybudovat tak, aby se sem vtěsnal. Proto je důležité vše napravit a dodržet územní plán. Případy, kde se dodatečně dodělávají lávky, protože v okolí křížení se hromadí hrobečky, je po naší republice opravdu dost a byli bychom neradi, kdyby tak dopadlo i naše Opočno.

Jaká je naše představa?

Domníváme se, že pokud přeložka silnice II/298 Opočno (tj. oficiální název obchvatu jak je vyvěšován na veřejné vývěsce) bude korespondovat s tím, jak byl připraven a schválen územní plán města, tak budou všichni spokojeni. Pokud bychom však měli být korektní a moderní, tak ani v tomto případě by nebylo řešení to nejoptimálnější. Jsme toho názoru, že vzhledem k budoucímu rozvoji města by měla být severní část obchvatu posunuta až za domek p.Dolka (č.p.195). Ostatně mnoho občanů našeho města se mylně domnívá, že tudy má obchvat skutečně vést, což je veliký omyl. Takovéto řešení by umožnilo nemalou úsporu z důvodu nepotřeby vybudování protihlukových opatření (menší zábor půdy = menší odvody do zemědělského půdního fondu) a pro mimoúrovňové křížení by jistě také byla spousta prostoru. Po proměření v dostupných online mapách nám vychází prodloužení trasy o pouhých cca 50m cesty navíc za předpokladu, že vycházíme z aktuálního projektu!

Neméně významné je vybudovat druhou etapu obchvatu současně s jeho první částí. Pokud se tak neučiní, bude zde veliké riziko, že by na dlouhou dobu ulice Na Olivě byla přetěžována stále narůstající dopravou. Je tedy důležité mít za cíl i tuto věc.

Obchvat přeci musí sloužit i Opočeňákům. Né jenom těm, co v rychlosti projíždí kolem nás!

Křížení cyklostezky

Pokud bude realizováno úrovňové křížení cyklostezky, tak nastane následující situace. Rychlost v místě křížení bude snížena maximálně na 70km/h. Nižší bohužel není mimo město přípustná. Nastane zde velký problém bezpečně převést naše děti na druhou stranu (šířka vozovky bude cca 10m). Z běžného života víme, že málokterý náklaďák zpomalí. V tuto chvíli jsou na cyklostezce k vidění jak lidé na procházce, tak i rekreační běžci. I když pozor - na cyklostezce nemá chodec co pohledávat!! Jak ale víme, situace je trochu jiná a otázka je, jak vše bude vypadat v budoucnu. Vydá se sem školka s dětmi na procházku stejně tak, jako tomu bylo dnes? Už dozajista ne! :-(

Opravdu nebude u Jordánku podchod?

Přáli bychom si, aby tam byl, a určitě nejsme sami. Vypadá to však bledě. Na veřejném jednání zastupitelstva města Opočna dne 30. 9. 2014, kterého se zúčastnilo 8 občanů města Opočna, se tato problematika řešila. A jak to dopadlo? Vše se dočtete v zápisu z tohoto jednání č. 30/2014, v části Různé, bod 4.3. Je to jenom náš pocit nebo se vám také zdá prezentace výhod a nevýhod variant řešení jednostranná? Nejde tady náhodou zase jenom o peníze? Udivuje nás, jak jednoduché je vypustit některá technická opatření, která byla navrhnuta v projektové dokumentaci pro územní rozhodnutí z roku 2001 a také v projektové dokumentaci pro stavební povolení v roce 2006 a naopak, jak těžké je některá technická opatření do projektu prosadit.

Jak je trasa obchvatu prezentována veřejně?

Velice nepříjemnou skutečností je prezentace trasy obchvatu v její severní části. Ještě začátkem roku 2015 byla všem lidem prezetována    tato mapka   . Tak, jak je v ní zakreslen obchvat ve své severní části, tak vzdálenost od Severní ulice je zde více než dvojnásobná oproti nově prezentované dokumentaci pro stavební povolení. Jednalo se snad o neúmyslné klamání? Tato mapka je dokonce uveřejněna na stránkách města Opočna i v Rychnovském deníku. Není se tedy čemu divit, proč se veřejnost, která není dostatečně přesně informována podivuje nad tím, co se těm ze "Severáku" nelíbí.


1 | 2 >>